NORTON META TAG

22 November 2021

Die vriendelijke ziel in de achterste bank herinnert ons eraan dat engelen onder ons wonen 20 NOVEMBER 2021

 


WAT een mooi verhaal, een dat gedeeld moet worden om ons eraan te herinneren dat er goed is in deze wereld, goed in de kerk, ongeacht wat er op sociale media en de krantenkoppen wordt geplaatst. Van National Catholic Reporter ....

Die vriendelijke ziel in de achterste bank herinnert ons eraan dat engelen onder ons wonen

"Halleluja! Halleluja! Halleluja!" 

Tientallen grote Afro-Amerikaanse entertainers zongen van vreugde toen ik mijn auto startte. Het was het "Hallelujah"-koor van "Handel's Messiah: A Soulful Celebration", een uitvoering van de "Messiah" uit 1992, zoals gekanaliseerd door het volledige scala van zwarte muziek - gospel, soul, blues, R&B, spirituals, ragtime, bigband, jazzfusion en hiphop. Het was een vrolijk geluid.

Ik had net vernomen dat de engel was gestorven. Die jubelende muziek, die onstuimige, swingende vervoering, die duizelingwekkende opgetogenheid was een toepasselijke viering van haar nagedachtenis. En haar heiligheid.

De engel was een lid van onze parochie. Ze zou op de achterbank zitten met haar zieke echtgenoot en hun 40-jarige zoon Andy, die ontwikkelingsstoornissen heeft. Haar naam was Diana, maar dat wist ik niet totdat ik het nieuws van haar dood hoorde.

Wat ik wel wist, was hoe liefdevol ze voor haar man en zoon zorgde. En ik heb er veel gezien omdat ik ook graag op een achterbank zit.

Haar man leek een groot aantal kwalen te hebben, een man die ooit sterk was, maar die nu zijn moeilijke en pijnlijke weg naar de communie door het middenpad moest banen. Ze was bij elke stap bij hem. En met Andy ook.

Vaak waren ze de laatste mensen die de eucharistieviering ontvingen, en net bij de opening van het linkerpad dat ze gebruikten om terug te keren naar hun bank, stopten ze met zijn drieën en bogen ze hun hoofd met hun armen op elkaars schouders. samen in een gemeenschap van familie, een gemeenschap van liefde. Of, als er mensen achter hen waren, zouden ze wachten tot ze achter in de kerk waren om het te doen.

Diana had sneeuwwit haar en de helderste ogen. Ze leek een innerlijke gloed te hebben. En haar ogen waren bijna altijd gericht op haar man en haar zoon.

Ze maakte echt indruk op onze volwassen dochter, die haar terloops en met diep respect de engel noemde. Het was geen bijnaam zoals Angel. Het was een zelfstandig naamwoord, een descriptor: engel. En we kwamen het allemaal onder elkaar gebruiken.

Op een keer, in het centrum, bij het ballet, zagen mijn vrouw Cathy en ik haar en Andy tijdens een pauze de lobby binnenkomen. We praatten wat. Ze zei dat ze haar zoon vaak meenam om naar het dansen te kijken. 

Het zou toen kunnen zijn dat ze zei dat hij binnenkort naar een beschutte zorginstelling zou gaan waar hij de rest van zijn leven op zichzelf zou kunnen wonen in een gemeenschap. Hij kwam af en toe terug voor een bezoek en we zagen hem in de kerk. Ik herinner me dat hij ooit een snor had laten staan.

Diana heeft nooit geweten dat onze familie aan haar dacht en haar de engel noemde. We hebben het nooit aan iemand anders in de parochie verteld. Maar ik vermoed dat er in de loop der jaren vele anderen waren die naar haar keken en een vrouw zagen die straalde van liefde en leven.

Diana's man stierf in augustus 2020 en zij volgde hem negen maanden later. Ze was 82 en ik kan het niet helpen te bedenken dat ze gedurende al die 82 jaar een engel voor velen was, niet alleen voor haar man en zoon.

En ik kan het niet helpen te denken dat elke parochie gevuld is met mensen zoals Diana die, op hun eigen specifieke manier, heilig zijn en die, op hun eigen specifieke manier, de mensen om hen heen raken. Ik bedoel niet dat al deze mensen gloeiden en liefhadden zoals Diana dat deed. Ze was speciaal. Wat ik bedoel is dat, wanneer we samenkomen in de kerk of in de parochiezaal of op het trottoir buiten, elke ziel daar is, elke ziel op de een of andere manier aanwezig is, elke ziel anderen op de een of andere manier raakt.

Misschien is het de vrouw die elke zondag komt en deelneemt aan de mis, maar niet naar de communie gaat. Als ik haar zie, zie ik een vrouw met een sterk geloof die lid is van onze gemeenschap en onze familie, ook al heeft ze het gevoel dat ze niet bij de tafel van de Eucharistie kan komen. 

Ik verwonder me over de pijn die ze moet voelen om niet aan de communielijn te kunnen deelnemen. Was er een priester die haar ruwweg vertelde dat ze dat niet kon vanwege een beslissing die ze in haar leven had genomen? Is ze hier zelf opgekomen?

Of misschien zijn het de twee homomannen die drie baby's hebben geadopteerd die zijn geboren uit verontruste vrouwen en hen hebben opgevoed en van hen hebben gehouden en van hen hebben gehouden tot in de volwassenheid, zelfs met de uitdagingen en moeilijkheden waarmee ze werden geconfronteerd.

Of misschien is het de man die een begrafenisondernemer is wiens vrouw een slopende ziekte had die haar langzaam doodde. Hij bracht zijn leven door met het omgaan met de dood, en hij zag de tragedie van zijn familie tegemoet met kracht, vastberadenheid, openheid en zelfs humor. 

Elke zondag voel ik me vereerd om met hem in dezelfde kerk te zijn. En ik voel me vereerd als die twee homomannen de mis bijwonen. En ik voel me vereerd door de vrouw die de eucharistie niet meeneemt maar toch komt opdagen.

En ik werd vereerd door de engel. En door haar man. En door Andy.

Een parochie is een gemeente van zielen. Ieder van ons is een engel en een heilige en een zondaar. Ik heb geen idee hoe mijn aanwezigheid in de gemeente iemand raakt. Maar ik weet zeker dat het zo is.

Elke parochie, ik weet het, is zo. En niet alleen parochies. Elke buurt, elk werkteam, elk sportteam, elke gemeente, elke bijeenkomst - alle fans van Wrigley Field kijken naar de Cubs - ze zijn allemaal zo.

Waar zielen worden verzameld, is God. En overal waar zielen worden verzameld, kunnen we zien dat ieder van ons worstelt om de weg door het leven te vinden. Sommigen zullen bittere keuzes maken. Maar zelfs iemand die gemeen of hebzuchtig handelt, is een ziel die verlangt naar een soort goedheid, die verlangt naar juistheid.

Als christenen begrijpen we dat we allemaal naar God verlangen. Dat kan een steun zijn in het hier en nu, maar het neemt het verlangen niet weg. 

Voor mij is God in het verlangen. God is in elke ziel in zijn pijn en vreugde, in zijn verwondering en angst.

God was in de engel. Daarover geen vraag. Maar als ik rondkijk in de gemeente tijdens de mis van 10.30 uur, zie ik God in elke ziel in elke bank.





Patrick T. Reardon
Patrick T. Reardon is de auteur van 10 boeken, waaronder de recent verschenen poëziebundel Darkness on the Face of the Deep (Kelsay Books) en de geschiedenis The Loop: The "L" Tracks That Shaped and Saved Chicago (Southern Illinois University Press) . 

No comments:

Post a Comment